User experience za pomocą opowieści - projektowanie stron www

Natrafiłam na  temat opowieści w user experience w książkce na temat projektowania stron www i zaciekawił mnie on bardzo. Jak można wykorzystać opowieść w projektowaniu stron www?

Pierwsze skojarzenie moje dotyczyło wpisów na blogu. Mam pewne obawy, że moje wpisy sa zbyt suche i nudne i pisane bez emocji. Czy opowieści mogą dotyczyć pisania na blogu? Np. piszemy wpis jako opowieść o moich doświadczeniach z daną sprawą. Przeważnie unikam takich dygresji, które uważałam za zbędne. Ale może to błąd.

Schemat opowieści wygląda tak:

  1. początek i wprowadzenie czytelnika w temat
  2. kryzysy, problemy, przeszkody, które budują napięcie
  3. zakończenie w postaci rozwiązania problemu i szczęśliwy happy end

Czytając Podręcznik Projektanta WWW okazuje się, że jednak nie o to chodzi. Ale o co? I tu jest zagadka bo albo ja czegoś nie rozumiem, albo książka zupełnie nie wyjaśnia jak posłużyć się opowieścią projektując stronę www.

Pewnym wyjaśnieniem może być wzmianka, że w czasie tworzenia jakiegoś projektu wymyślono fikcyjną parę, która romansuje przez Internet i budowano projekt wymyślając co ta para może robić w sieci, czego potrzebuje aby się kontaktować. Na pewno można sobie wyobrazić, że ułatwia to projektowanie aplikacji internetowych gdy wyobrazimy sobie rzeczywistych ludzi, którzy potem z tych aplikacji będą korzystać.

Inny przykład bardziej uchylający rąbka tajemnicy to produkty Apple, które są sprzedawane w pięknych opakowaniach co powoduje u kupującego oczekiwanie, potem radość z otwierania pudełka, a następnie kulminacyjny moment gdy trzyma w rękach piękne urządzenie. I to jest opowieść? Oczywiście całej tej otoczki nie ma gdy kupujemy rzecz zawiniętą w folię w zwykłym, nieciekawym opakowaniu.

Wstyd się przyznać ale zupełnie nie rozumiem o co w tym chodzi. No cóż w obecnym konkurencyjnym społeczeństwie, warto opakować produkt w jakąś opowieść. Ale jak, tego już nie wiadomo.

pobierz darmowy fragment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.