Niezawodne strategie wygrywania w sieci

Strategia wygrywania w sieci – E.Jedamska to książka na temat usability stron www – czyli jak powinna wyglądać strona www aby była przyjazna dla oglądającego i dla wyszukiwarek. Ta książka to jakby checklista tego co powinno się wiedzieć o stronach www i zarabianiu na nich. Jest napisana w punktach, więc łatwo sprawdzać czy wprowadziliśmy odpowiednie zmiany. Znajdziesz tu punkt po punkcie jak usprawnić stronę www aby zaczęła na siebie zarabiać.

Niezawodne strategie wygrywania w sieci przydadzą się początkującym twórcom stron www aby dokładnie punkt po punkcie sprawdzić funkcjonalność strony. Warto żeby zapoznały się z nią osoby, które zlecają zrobienie firmowej strony www, aby potem móc sprawdzić czy firma webdesignerska właściwie wykonała zadanie.
Patrząc na stronę www, może się wydawać piękna, ładnie zrobiona ale można zrobić masy błędów nie znając podstaw usability.
Poszczególne elementy strony nie powinny pojawiać się tam, gdzie webdesignerowi wydaje się że tak będzie ładnie, lecz tam gdzie pada oko oglądającego. Np. najważniejsze elementy powinny być po lewej i od góry, gdyż tu najbardziej ogniskuje się wzrok oglądającego.
Dla mnie ten ebook akurat zawierał to wszystko co już wiedziałam. Ale warto tę wiedzę usystematyzować. A poza tym warto mieć checklistę w punktach, gdzie można w razie czego zajrzeć i sprawdzić czy strona zrobiona jest poprawnie.

Mam taką pracę, że oglądam codziennie setki stron www i są elementy, których nienawidzę i nie mogę się nadziwić dlaczego tak utrudnia życie się oglądającemu, pakując elementy, które niczego nie wnoszą. Ważne jest aby tworząc stronę skupić się na wygodzie odwiedzającego a nie na niczego nie wnoszących dekoracjach.

czego ja nienawidzę:

  • zablokowanie przycisku Wstecz – po kliknięciu wstecz wracasz do tej samej strony, nie da się w ten sposób wyjść. Trzeba od nowa wpisać hasło w google i ponowić wyszukiwanie. Czemu taka blokada ma służyć? Oglądający na pewno nie zostanie na stronie dłużej. Zaś na pewno się zirytuje
  • strony całkowicie zrobione we flashu – upierdliwa nawigacja, bardzo mało opisu bo za wiele się na taką stronę nie włoży, przerost formy nad treścią i sztuka dla sztuki. Generalnie takie strony są bardzo uciążliwe. Na wyświetlenie każdego najmniejszego elementu trzeba czekać.
  • iframe – czyli strona w stronie z paskiem przewijania – zbędne utrudnienie
  • tekst, którego nie można zaznaczyć i skopiować – tak jest na stronach flashowych lub gdy tekst jest zrobiony w formie obrazka
  • wjeżdża mały fragment tekstu, jak chcesz przeczytać więcej to musisz kliknąć. Poprzedni tekst znika, jak chcesz przeczytać drugi raz to musisz znowu kliknąć – Bardzo upierdliwe
  • strony gdzie nie można zapisać sobie obrazka na dysk – blokada prawego przycisku myszy. Zawsze można skopiować obrazek np. przez printscreen i wkleić do jakiegoś programu graficznego. Trwa dłużej ale można. Z tym się niestety jednak trzeba pogodzić gdyż coraz więcej stron teraz jest robionych dynamicznie i mają galerie robione w jquery, które pojawiają się na ekranie otaczając resztę strony ciemnym tłem. W większości wypadków takiego zdjęcia nie da sie zapisać na dysk. Ale trzeba to zaakceptować.
  • stron gdzie nie wiadomo o co chodzi!!!! – to jest notoryczny błąd. Jeśli ktoś wchodzi pierwszy raz na jakąś stronę www po prostu nie wie do czego ona służy. Większość stron to po prostu strony tematyczne, sklepy internetowe, strony firmowe i w tych przypadkach można się łatwo zorientować o co chodzi. W przypadku serwisów, które proponują jakieś usługi nie jest to takie proste. Odwiedzającemu stronę nie chce się czytać długiego regulaminu, czy strony O nas. Czasem zorientowanie się czym jest dany serwis zajmuje sporo czasu. Dlatego powinna być krótka informacje co to właściwie jest – dla osób które wchodzą pierwszy raz.
  • brak prostej instrukcji obsługi – teraz coraz częściej pojawiają się filmiki jak korzystać z danego serwisu. Człowiek na początku czuje się zaniepokojony, boi się, że jak coś kliknie to coś się porobi, karzą mu za coś płacić.
  • brak łatwej informacji co jest za darmo – wiadomo, że ludzie szukają przede wszystkim tego co jest darmowe. Zdarza się, że nie można się doszukać informacji czy aby na pewno dana usługa jest darmowa.
  • zmuszanie do rejestracji – w wielu przypadkach rejestracja jest zupełnie zbędna. Na to również zwraca uwagę autorka ebooka żeby niepotrzebnie nie zmuszać odwiedzającego stronę do rejestracji. Rejestracja jest konieczna kiedy uzasadnione jest posiadanie konta, które się aktualizuje. Nie cierpię się rejestrować bo mam już cały notes wypełniony najróżniejszymi hasłami. Często po jakimś dłuższym czasie, gdy chcę znowu skorzystać z danego serwisu, muszę szukać hasła bo już nawet nie pamiętam, gdzie go sobie zapisałam.
  • szukałam niedawno opinii na temat hoteli – na wielu stronach jest tylko formularz do wpisania opinii (nieraz trzeba się zarejestrować nie wiadomo po co), ale przeczytać opinii już nie można. Powinna być informacja, np. że ten hotel nie ma jeszcze żadnych opinii.
2 Comments
  1. “zablokowanie” przycisku wstecz jeżeli mówimy o przycisku na przeglądarce to nie ma możliwości go zablokować z poziomu strony ;P. To skutek uboczny przekierowania 301 -> jeżeli wchodzimy na strone z 301’ką to jak nas przeżuci to wstecz kieruje do strony przeżucającej i trzeba dwa razy bardzo szybko kliknąć to czasem udaje sie wrócic do właściwej strony. To faktycznie upierdliwe ale czasem z różnych przyczyn nie ma innej możliwości.

  2. Czytałem na raty: -> zabezpieczenie blokade PPM bardzo łatwo obejść 😉 na dwa sposoby. Albo wyłączyć javascript 😉 na chwile i skopiować, albo “wyświetl źródło strony” 😉 i skopiować ze źródła ;). Miłego kopiowania.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.