Kopia zapasowa bloga

Czy jest ci potrzebna kopia zapasowa twojego bloga?  Ze względów bezpieczeństwa, z całą pewnoscią tak. Taką kopię należy robić właściwie po dodaniu każdego nowego wpisu. Kopia przyda ci się jeśli postanowisz zmienić hosting i przenieść swojego bloga na inny. Oczywiście przyda ci się jeśli z blogiem coś się stanie.

Najczęściej z blogiem nic się nie dzieje. Niemniej jednak są przypadki kiedy blog nagle przestaje działać, nie możesz się zalogować lub zobaczysz biały ekran śmierci.  Przyczyny mogą być różne – wirus, coś samemu klikniesz/wpiszesz (uwaga na wpisywanie adresu bloga w ustawieniach), niekompatybilna wtyczka kasuje cały blog. Z tymi problemami można sobie poradzić. Ale czasem po prostu nie wiesz co zrobić i jedyne co pozostaje to założyć nowego bloga.

Jak się zabezpieczyć przed takim przypadkiem i jak się przygotować na przeniesienie bloga na inny hosting:

1. kopia bloga – wystarczy wejść do Narzędzia, Eksport i wyeksportować plik kopii i zapisać na dysk. Kopia ta nie będzie zawierała widgetów. Dlatego musisz jakoś zapisać sobie zawartość widgetów. Najprościej “zapisz stronę jako” i zapisać stronę widgetów panelu.

2  przy pomocy programu ftp (np. file zilla) skopiuj cały katalog z blogiem. Najważniejsze jest aby zapisać sobie pliki motywu znajdujące się w katalogu wp-content/themes, katalog wp-content/uploads oraz wp-content/plugins gdzie są wtyczki.

Jak odtworzyć bloga z kopi zapasowej

Zmieniasz konto hostingowe na inne, twój blog padł i nie da się go uruchomić, lub inna przyczyna skłania cię do wykonania kopii bloga. Oczywiście musisz pamiętać że google nie znosi tzw. duplicate content – czyli nie może być 2 identycznych blogów. Dlatego nie stosuj tej metody aby z jednego bloga zrobić dwa takie same.

  1. przy pomocy ftp prześlij wszystkie pliki swojego bloga na serwer.
  2. utwórz bazę danych
  3. w pliku wp-config.php znajdującym się w katalogu głównym twojego bloga wpisz nowe dane bazy danych – nazwa, nazwa użytkownika, hasło, nazwa serwera. Potem otwórz bloga w oknie przeglądarki i dokończ instalację.
  4. Albo najprościej zainstaluj nowego bloga i przelej na serwer pliki twoich wtyczek, motywu i upload.
  5. Zaloguj się, powłączaj i skonfiguruj wtyczki, włącz motyw.
  6. importuj zawartość bloga przez Narzędzia/Import
  7. ustaw widgety tak samo jak było na oryginalnym blogu
  8. sprawdz czy wszystko działa i już
  9. zmien adresy DNS swojej domeny
  10. na swoim nowym hostingu dodaj domenę (przeczytaj pomoc swojego hostingu), i podłącz ją do katalogu w którym jest twój blog
  11. w panelu bloga w ustawieniach wpisz adres domeny (przeczytaj i sprawdź, zanim klikniesz Zapisz).

Jak z jednego bloga zrobić dwa

Może się tak zdarzyć, że twój blog dotyczy dwóch tematów. Tematy nie są zbyt zbieżne dlatego postanawiasz przerobić go na 2 osobne blogi.

Korzystając z Narzędzia/Eksport wybierz wpisy z kategorii, które chcesz przenieść i zpisz je na dysk. Potem utwórz nowego bloga, skonfiguruj. Następnie importuj część w wpisów starego bloga – Narzędzi/Import pobierz z dysku kopię wpisów. Spawdz czy wszystko się poprawnie skopiowalo na nowego bloga. Teraz już możesz skasować te wpisy na starym blogu.

Jak przenieść bloga kopiując bazę danych

Sposób opisany powyżej – czyli przeniesienie bloga na piechotę – jest ok dla prostych blogów, jednak jest dość pracochłonny. Możesz też wybrać metodę skopiowania bazy danych, importowania danych ze starej bazy do nowej i podłączenia tej bazy do nowego wordpressa.

Sposób ten został opisany tu:

http://webhosting.pl/Jak.przeniesc.instalacje.Wordpressa.do.nowej.bazy.danych.i.pod.nowy.adres.WWW

http://www.tipspot.pl/jak-przeniesc-wordpress-na-inny-serwer/

Ostatnio zrezygnowałam z hostingu GVO. Nie mam nic do zarzucenia tej firmie pod względem technicznym.Wszystko działało bez zarzutu. Panel administracyjny jest po polsku.

Jednak uznałam że nie potrzebuję tak drogiego hostingu, szczególnie że nie korzystałam z dodatków jak pokój konferencyjny na 5 osób, autoresponder, czy video hosting na 5 filmów. Z kolei związany z gvo mlm i plan marketingowy umożliwiający jakoby zarabianie dużych sum pieniędzy, okazał się całkowitą ściemą.

Stanęłam przed koniecznością przeniesienia 7 blogów na inny hosting.  Najpierw zastosowałam metodę: http://www.tipspot.pl/jak-przeniesc-wordpress-na-inny-serwer/  Niestety powstał jakiś błąd. Blog z wierzchu wyglądał jak trzeba – prawidłowy motyw, wszystkie widgety na swoich miejscach. Niestety nie działały żadne linki i nie można było się do bloga zalogować.Prawdopodobnie gdzieś się pomyliłam zmieniając adresy w bazie danych. Albo jakiś adres pominęłam.

Uznałam, że blogi są nie duże i proste i część przeniosłam metodą “na piechotę” dodając ręcznie widgety. Resztę blogów zamierzam skopiować przez przeniesienie bazy danych. Żeby było prościej przeniosę najpierw domenę na drugi hosting. Wtedy adresy będą takie same jak na starym i uniknę przerabiania adresów w kopii bazy danych.

 

 

template monster


Profesjonalny Hosting


33 Comments
  1. Miałem już nie przyjemość stracić część artykułów. Od tamtej pory co tydzień sam robię sobie kopie poprzez panel administracyjny. Słyszałem również o płatnych programach, które robią to za Ciebie, jednak sprawa z kopią zapasową jest na tyle prosta, że nie ma się nad czym zastanawiać. Robię to samemu i wszystko mam pod kontrolą

    1. Ja zainstalowałam Infinite czyli panel którym można zarządzać wieloma blogami. Niby pozwala tworzyć kopie zapasowe blogów. Ale niestety u mnie to nie działa i kopie się nie robią.
      Ja też robię kopię zapasową po każdym dodaniu wpisu.

  2. Przeniosłam kilka blogów przez import bazy danych. Zrobiłam kopię bazy danych, następnie przeniosłam domenę na nowy hosting. Skopiowałam bloga, stworzyłam bazę danych, importowałam do niej dane z poprzedniej bazy. Następnie wpisałam do pliku config dane bazy. I w tym momencie nawet nie zauwazyłam zmiany. Blog po prostu działa na nowym hostingu.

  3. Wprawdzie moje blogi to dopiero “świerzynki” ale te informacje bardzo mi się przydadzą. Nie wiem co bym zrobiła gdybym straciła artykuły 🙂

  4. Chyba nie ma potrzeby kopiowania całości, bo najważniejsze są wpisy i komentarze. Pamiętam jak kilka lat temu po krachu hostingu odzyskiwałem swoje teksty z kopii w google. 32 wpisy – wszystkie zaindeksowane. Jak widać opłacało się zadbać o dobrą indeksację. 🙂

    1. W sumie tak. Ale zależy jak skomplikowany jest blog i ile ma dodatkowych ustawień.
      Przenosząc bloga nie wystarczy przenieść wpisów, stron i komentarzy ale zostają jeszcze:
      – wtyczki
      – motyw
      – ustawienia widgetów
      – ustawienia wtyczek
      Tego wszytkiego może być sporo.

  5. U mnie też Infinite nie działa, jest jakaś rada na to, próbowałem już wielu sposobów, nie próbowałem jeszcze kopiować bloga, ale na pewno niedługo to zrobię.

  6. Ja trzymam swoje stronki w nazwie i musze powiedzieć że kilka razy zdarzyło mi się że coś usunąłem przez przypadek. Nazwa na szczęście robi backupy codziennie więc nie było problemu z odzyskaniem danych.

  7. Potwierdzam ostatnio miałam problem, przez przypadek usunęłam pliki strony napisałam do nazwa.pl i po godzinie wszystko było na swoim miejscu.

  8. szlachetny beckupie nie ceni cię ten kto cie niee robi

  9. Ja mam kopię mojej strony na komputerze i dodatkowo przechowuję to na dysku twardym zewnętrznym.
    Nie wierzę w takie programy jak Infinite. Po co mi to potrzebne. Wszystkie pliki html mam w jednym miejscu i się nie boję. Zawsze mogę zmienić hosting.
    Przy używaniu oprogramowania do backupów, zawsze można coś stracić.

    1. Jeśli mówisz o stronie w html to nie ma problemu. Można ją łatwo zgrać z dysku.
      Gorzej z CMSami korzystającymi z bazy danych, gdzie nie wystarczy zrobić kopii plików.

      Teraz zmagam sie z przeniesieniem joomli 1.5 na joomle 2.5. Nie mogę znaleźć zadnego sensownego sposobu i przekopiowuję ręcznie. Strona została prawdopdobnie zhakowana. Została przywrócona z kopii bezpieczeństwa, ale stara joomla ma luki i nie można tego tak zostawić.

  10. Też miałem portal na Joomla 1.6. Pamiętam, w Boże Narodzenie rok temu, wchodzę tam, i widzę że strona ma wirusa. Nie wiedziałem co mam zrobić, bo w takim dniu nikt ci nie pomoże. Po świętach zadzwoniłem do firmy hostingowej. Oni zeskanowali stronę, ale nic nie znaleźli. Musiałem sam się męczyć i usuwać. Po kilku tygodniach znów dostałem tego samego wirusa. Wtedy powiedziałem że mam już dosyć i przeniosłem stronę na serwer Googla.
    Właśnie to mniedenerwowało w Joomli, że zawsze były aktualizacje. Nigdy nie wiesz czy po takiej update twoja strona będzie pracować. Wtedy wymagane jest nowsze oprogramowanie na serwerze. Czyli cały czas boisz się że to wszystko przestanie działać albo całkowicie to stracisz. Dlatego wolę zwykłe HTML.
    Wtedy mogę zmieniać tak jak sobie tego życzę, nie potrzebuję wtyczek, strona ładuje się szybciej.

    1. Zwykły html nadaje się niestety tylko na małe strony.
      skoro u ciebie był drugi atak po paru tygodniach to nie ma co liczyć że piorun dwa razy nie trafia w to samo drzewo.
      Muszę sie pospieszyć z przenoszeniem – przenoszą j1.5 na j2.5 bo jednak joomla daje fajne możliwości. chcialabym j3 ale nie mogę znaleźć fajnej galerii zdjęć.

  11. Do WordPressa jest wtyczka pozwalająca stworzyć backup do Dropboxa i to przyrostowy, więc zawsze będziemy mieli ostatnią wersję naszego bloga.

  12. Ostatnio właśnie wywalił mi się blog. Gdybym nie miał backupu, to z pewnością rok pracy poszedłby na marne. Także polecam bo warto!

  13. kopia zapasowa blog jest niezbędna jeżeli mamy hosting, który nie oferuje automatycznych kopii. znam hostingi, które automatycznie robią i przechowują przez jakiś okres kopie zapasowe wszystkich stron, które przechowujemy na ich serwerze

  14. Dobry artykuł o kopiach zapasowych, należy pamiętać, że czasem przy awarii możemy już nie odzyskać artykułów czy wpisów. Łatwo, sprawnie i szybko robi się takie back’upy.

  15. A blogger pozwala na zrobienie kopii zapasowej? Nigdy o tym nie myślałam, a łezkę by człowiek uronił, gdyby się coś blogasowi stało…

    1. Trzeba wyczytać w pomocy, czy jest możliwość kopii zapasowej. Teoretycznie powinna być bo przecież, gdyby ktoś chciał przenieść zawartość na inny serwis to przecież nie będzie kopiował artykuł po artykule.
      Z blogiem na bloggerze raczej nic nie powinno się stać. Mało prawdopodobne żeby ktoś zhakował taki serwis. Ale kopie zapasową trzeba mieć z rożnych przyczyn. Nawet samemu można omyłkowo coś skasować.

  16. Kopia zapasowa bloga bardzo się przydaje. Kiedyś skopała mi się baza danych i wykrzaczyły mi się znaki na ponad 100 wpisach masakra. Bazę na szczęście udało się przywrócić z backupu UFFFF.

  17. Nie wyobrażam sobie funkcjonowania mojego bloga bez kopii zapasowej. Fakt, bezpieczeństwo danych zwiększa się z dnia na dzień, jednak zawsze wolałem zabezpieczyć go “na wszelki wypadek”. I wcale nie sugeruję, że backup robię codziennie, cały oblany potem ze strachu 🙂 Pozdrawiam!

  18. Dokładnie. Od lat robię kopie wszystkiego co publikuje w internecie. Mało tego – najważniejsze teksty zgrywam (pendrive,płytka). Nie dość, że mnie to nieraz uratowało, to pozwoliło jeszcze zarobić (na przykład na tekstach, które publikowałem w jednym z serwisów, po czym poszedłem na swoje) Teksty zabrałem – powstał przyjemny, zarabiający blog 🙂

  19. Kopia to absolutny must! Aktualizacja nowszych wersji WP daje nam dużo nowych funkcjonalności, ale ostatnimi czasy wyskakują jakieś błędy. Osoby takie jak ja, które posiadają bardzo dużo artykułów nie mogą sobie pozwolić na ich utratę.
    Zrobienie kopii nie jest o dziwo trudne – wystarczy się odpowiednio wdrożyć i sprawa załatwiona.

  20. Nie wiedziałam do tej pory, że zapisywanie plików w formie kopii zapasowej nie zapisuje ustawień widgetów, itp. Będę musiała zatem jutro się za to wziąć, nie ma co ryzykować.

  21. Dzięki za tą poradę, podobnie jak @Anka w komentarzu powyżej, wydawało mi się, że pełna kopia strony WWW, zapisuje jej ustawienia widgetów. A tutaj niespodzianka – muszę się przyjrzeć dokładnie tej sprawie.

    1. Pełna kopia – czyli kopia bazy danych zachowuje wszystko. Przenosiłam blogi przez import bazy danych. Gdy ustawiłam taką samą domenę to praktycznie wszystko się przeniosło w ogole nie było można zauważyć, że blog jest nowy na innym hostingu.
      Natomiast export przez Narzędzia w panelu bloga zapisuje tylko strony i wpisy. Chyba że może nowa wersja Worpdressa juz zapisuje wszystko w czasie eksportu? Ostatnio nie przenosiłam blogów.

  22. Polecam dodatki które automatycznie wykonują kpię zapasową plików i bazy danych, taka kopia może zostać automatycznie przesłana na serwer ftp

  23. Chyba nie ma nic ważniejszego od kopii zapasowej. Nie wiem co by się stało jak by mój blog został stracony ;(

  24. Tworzenie kopii zapasowych to u mnie odruch Pawłowa wręcz, za każdym razem gdy coś zrobię, to od razu wykonuję tego kopię. Może to nawet mania prześladowcza? W grach też często do jednej partii mam czasem nawet po kilkaset zapisanych stanów gry 😀

  25. Chyba muszę się nauczyć większej dyscypliny i robić kopię zapasową, bo będzie źle 🙂

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.