Najczęściej występujące błędy w optymalizacji stron

Najczęściej występujące błędy w optymalizacji stron

Nie trzeba nikogo przekonywać, że do optymalizacji stron i pozycjonowania należy podchodzić ostrożnie. Szczególnie ważny jest właściwy dobór firmy SEO, która zajmie się pozycjonowaniem danej strony. Niewłaściwe pozycjonowanie, a w szczególności próby szybkiego uzyskania dobrych pozycji w wyszukiwarce, mogą przynieść efekty odwrotne od oczekiwanych. Skutkiem błędów pozycjonowania może być nie tylko spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania ale także filtry na poszczególne słowa kluczowe. Szczególnie ważne jest aby na bieżąco monitorować działania firmy pozycjonerskiej oraz własnych działań, tak aby w porę wykryć nieprawidłowości i ewentualny spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Warto znać najczęściej pojawiające się błędy w pozycjonowaniu aby w przyszłości uniknąć spadku sprzedaży spowodowanego nie znajdowaniem strony przez potencjalnych klientów.

 

Linki przychodzące

 

Powszechnie panuje przekonanie, że dla dobrego pozycjonowania strony, potrzeba jak najwięcej linków przychodzących czyli umieszczonych na obcych stronach internetowych.

 

Linki takie stopniowo pojawiają się naturalnie, jeśli strona posiada wartościowe artykuły i właściciele innych stron będą do nich linkować, aby podpowiedzieć swoim użytkownikom przydatne teksty. Jednak taki naturalny przyrost linków przychodzących trwa długo. Nie można na niego liczyć, jeśli strona nie zawiera wartościowych treści. Aby przyspieszyć przyrost linków przychodzących firmy pozycjonerskie zdobywały linki korzystając z farm linków, systemów wymiany linków, dodawania stron do katalogów czy precli. Sposoby te mogą przynieść więcej szkód niż pożytku, gdyż zdobywa się w ten sposób linki prowadzące z niewartościowych i podejrzanych stron. W przypadku wykrycia takich praktyk można spodziewać się kar od Google.

 

Szczególnie podejrzane jest jeśli w krótkim czasie przybędzie bardzo dużo linków przychodzących. Oznacza to, że zostały zdobyte w nienaturalny sposób. Ponadto Google bardziej ceni linki przychodzące z wartościowych serwisów, które mają większą moc.

 

Zdobywając linki przychodzące musimy brać pod uwagę, że linki te mogą po jakimś czasie zniknąć. Dzieje się tak najczęściej w skutek zamykania i usuwania serwisów i stron, na których się znajdują. Linki takie znikają a na ich miejsce naturalnie pojawiają się nowe zamieszczone przez innych właścicieli stron.

 

Jeśli linki zdobywane są w dużej ilości przez firmę pozycjonerską, należy brać pod rozwagę fakt, że linki te mogą zniknąć po wygaśnięciu umowy z firmą SEO. Jeśli właściciel strony nie dojdzie do porozumienia z firmą seo w wyniku czego umowa nie zostanie przedłużona lub zostanie zerwana, linki umieszczone przez firmę seo będą powoli usuwane przez tę firmę. Skutkiem tego może być nagły spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania. W rezultacie właściciel strony będzie zmuszony do podjęcia działań pozycjonowania od początku.

 

Bardzo ważne jest uzyskanie stałego, jak najbardziej naturalnego, stopnia przyrostu linków przychodzących. Należy unikać sytuacji, kiedy nagle, w krótkim czasie,  przybędzie lub zniknie duża ilość linków.

 

Problem z anchorem linków przychodzących

 

Jako anchor czyli tekst linków przychodzących wybiera się odpowiednie słowa kluczowe dla danej branży. Anchory linków mają dużą moc jeśli chodzi o pozycjonowanie. Dlatego ilość różnych anchorów może być kosztowna. Najczęściej właściciel strony podpisuje umowę z firmą pozycjonerską i ustala jakie anchory mają być wykorzystywane do linków. Z reguły stosuje się jeden lub kilka anchorów. Skutkiem tego właściciel strony uzyskuje dużo linków z tym samym anchorem, albo co gorsza wszystkie linki przychodzące mają jeden i ten sam “anchor text”. Google może uznać takie linki za nienaturalne.

W związku z tym ważne jest aby “anchor text” dla linków przychodzących był jak najbardziej zróżnicowany. W ten sposób istnieje mniejsze prawdopodobieństwo uznania przyrostu linków za nienaturalny.

 

Zbyt duża gęstość słów kluczowych na stronie

 

Generalnie uważa się, że gęstość słów kluczowych na stronie nie powinna przekraczać 1.5%. W praktyce oznacza to, że dana fraza kluczowa powinna wystąpić 2 lub 3 razy w tekście o długości 200 – 300 słów. Zwiększenie tej gęstości jest częstym błędem w pozycjonowaniu stron.

 

W tym przypadku zdania specjalistów seo są podzielone. Niektórzy z nich twierdzą, że gęstość słów kluczowych nie ma tak wielkiego znaczenia. Niemniej jednak strona, która upycha nadmierną ilość słów kluczowych może się liczyć z niebezpieczeństwem filtra od Google.

 

Nie trzeba nikogo przekonywać, że najważniejsza jest wartościowa treść. Wiadomo, że w przydatnym artykule, słowa, związane z jego tematyką, będą się powtarzać. Słowa kluczowe powinny być otoczone tekstem a nie występować na stronie osobno. Ponadto dobrą praktyką jest stosowanie odmian przez przypadki i synonimów.

 

Niepoprawnie użyte słowa kluczowe w opisie alternatywnym obrazków

 

Opis alternatywny obrazka służy do poinformowania przeglądarki co przedstawia obrazek. Wynika to z faktu, że algorytm wyszukiwawcze posługują się tekstem i nie mogą rozpoznać obrazka. Ponadto tekst alternatywny jest przydatny dla czytników stron dla osób niewidomych.

Tekst alternatywny, umieszczony w kodzie strony w znaczniku “alt”, ma duże znaczenie w pozycjonowaniu. Dlatego w opisach tych stosuje się słowa kluczowe, które przyczyniają się do lepszej pozycji strony w Google.

 

Częstym błędem jest umieszczanie jako tekstu alternatywnego długich tekstów zawierających same słowa kluczowe w różnych wariantach, odmianach gramatycznych itp. Takie upychanie słów kluczowych w opisach alternatywnych nie dodaje wagi stronie. Należy dodawać jako tekst alternatywny jedno lub dwa zdania opisujące dany obrazek.

 

Brak treści przydatnej dla użytkowników

 

Często pojawiają się strony pozbawione przydatnej treści czy ciekawych artykułów. Nie chodzi tu o sklepy internetowe, gdzie na stronie występuje lista produktów ze zdjęciami i podobnymi opisami. Największym problemem są strony zawierające same linki lub reklamy. Ich właściciele liczą na dochody z reklam lub linków partnerskich i nie zadają sobie trudu zaopatrzenia strony w treść przydatną dla użytkowników. Wiele osób próbuje reklamować takie strony w Google, co, zdaniem ekspertów od seo, mija się z celem.

Ważnym czynnikiem jest tu współczynnik odrzuceń. Zdarza się, że użytkownik wpisuje słowa kluczowe w wyszukiwarce i przeglądając strony znajduje na nich same reklamy zamiast poszukiwanych informacji.  Jeśli odwiedzający stronę często nie znajdują na niej spodziewanych treści i wraca do wyszukiwarki aby szukać dalej, może to oznaczać dla Google sygnał, że strona nie jest wartościowa.

 

Stopka z linkami do bezwartościowych serwisów

 

Stopka jest miejscem, gdzie naturalnie umieszcza się linki wychodzące. Częstym błędem właścicieli stron jest umieszczanie tam reklam i linków z giełd linków czy całych bloków linków z farm linków. Takie linki mogą przynieść doraźnie korzyści, gdyż za wstawienie ich na stronie często otrzymuje się płatności. Jednak na dłuższą metę mogą spowodować spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

 

Strony nie zawierające unikalnej treści

 

Oczywistym błędem jest umieszczanie na stronach zduplikowanej treści czy też tekstów skopiowanych z innych stron. Jednak często występującym błędem jest praca nad pozycjonowaniem stron, które nie zawierają unikalnej treści. Chodzi tu głównie o strony sklepów, które pobierają opisy swoich produktów z bazy danych producenta. W ten sposób dany produkt ma taki sam opis na wielu stronach sprzedawców i pośredników. Takie strony nie mogą liczyć na wysoką pozycję strony w Google.

 

Problem z linkami wychodzącymi

 

Bardzo ważne jest zadbanie aby linki użyte na stronie były aktualne. Strona traci wartość jeśli większość znajdujących nie na niej linków prowadzi donikąd. Dlatego bardzo ważne jest sprawdzanie poprawności linków wychodzących.

 

Używanie technologii trudnych do indeksowania przez wyszukiwarki

 

Taką technologią nieprzyjazną dla SEO jest Flash. O ile mały baner flashowy nie przyniesie stronie szkody, to już tworzenie całych stron w technologii Flash może znacznie zaszkodzić jeśli chodzi o pozycjonowanie. Dzieje się tak dlatego, że strona we Flashu jest trudna do linkowania. Ponadto roboty wyszukiwarki nie mogą jej odczytać.

Podobnie rzecz się ma z dokumentami w pdf. Dlatego dużym błędem jest umieszczanie większości tekstów na stronie w pdf.

 

Wyżej wymienione błędy występują najczęściej i mogą przyczynić się do znacznego spadku pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Ponadto istnieje jeszcze szereg mniejszych błędów, których też warto uniknąć. Chodzi tu o nieunikatowe tytuły podstron, stosowanie identycznych tytułów dla wszystkich podstron, niewłaściwy dobór słów kluczowych, aż po korzystanie z tanich usług SEO.

 

Nie wystarczy jednak unikać tych błędów. Bardzo ważnym czynnikiem, który decyduje o pozycji strony w wynikach wyszukiwania, jest analizowanie i badanie zachowania strony w Google. Nie chodzi tu tylko o kontrolę nad firmą pozycjonerską ale nie pozostawianie spraw własnemu losowi i liczenie, że wszystko idzie dobrze.

 

responsive_wp_728x90


Profesjonalny Hosting


One Comment
Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *