Linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej

Linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej

Jednym ze sposobów zwiększenia widoczności strony w Google jest linkowanie wewnętrzne. Oznacza to polinkowanie wzajemnie podstron w ramach tej samej witryny. Prawidłowo wykonane linkowanie wewnętrzne pozwoli użytkownikowi łatwiej i szybciej poruszać się po witrynie. Ważny jest tu czas i ilość kliknięć. Struktura strony powinna być tak zbudowana aby użytkownik musiał wykonać jak najmniej kliknięć aby dotrzeć do interesującej go treści.

 

Przykładem mogą tu być strony sklepowe, których celem powinno być jak najszybsze poprowadzenie użytkownika do strony produktu. Dlatego sklepy najczęściej zbudowane są tak aby użytkownik dotarł do opisu produktu przechodząc od strony głównej przez stronę kategorii do strony produktu wykonując 2 kliknięcia. Dobrze zbudowana strona nie mnoży stron przejściowych, stron intro, stron wprowadzających, które tylko wydłużają drogę użytkownika do poszukiwanych przez niego treści.

 

Linkowanie wewnątrz witryny oznacza:

  • menu, które prowadzi do podstrony i pozwala użytkownikowi poruszać się po serwisie
  • stopka, gdzie najczęściej umieszcza się mniej ważne linki
  • okruszki (breadcrumbs), czyli ścieżka powrotu mówiąca użytkownikowi gdzie się w danej chwili znajduje i pokazująca ścieżką do strony głównej przez poszczególne podstrony
  • linki do najciekawszych treści np. najczęściej oglądanych, najwyżej ocenianych, ostatnio dodanych, nowości czy aktualności czyli linki do tego na co chcemy szczególnie zwrócić uwagę czytelnika
  • linki wewnątrz treści, które łączą poszczególne artykuły ze sobą i pozwalają użytkownikowi poszerzyć wiedzę dzięki temu, że może przeczytać podobne artykuły na tej samej stronie
  • paginacja, która odsyła użytkownika do starszych wpisów, poprzednich podstron, jeśli strona jest długa i podzielona na kilka podstron

 

Właściciele stron podchodzą do linkowania wewnętrznego albo pod kontem robotów indeksujących albo wygody użytkowników. Linki tworzone dla robotów indeksujących muszą być wykonane w czystym html, nie zaś generowane automatycznie przez skrypty. Przy dużych i rozbudowanych strona jest to bardzo pracochłonne i praktycznie niewykonalne. Ponadto w przypadku jakiejkolwiek zmiany w adresach stron tego typu, linki będą prowadzić donikąd. Linki tworzone dla robotów indeksujących powinny być tak skonstruowane, że robot może z każdej podstrony dotrzeć do każdej podstrony.

 

W przypadku linków tworzonych z myślą o pozycjonowaniu i robotach indeksujących, w żadnym wypadku nie należy ukrywać linków. Wiadomo, że linki wpływają na pozycjonowanie stron, dlatego wymyślono nieetyczne sposoby zwiększenia ich liczby. Strona wygląda na wartościową i nie przeszkadza użytkownikom w przeglądaniu treści, a w źródle posiada linki podłączone do bardzo małych elementów kodu strony lub nie odróżniające się kolorem od tła. Google uznaje takie działania za naruszenie zasad i może ukarać stronę filtrem na niektóre słowa kluczowe.

 

Linki, które maja ułatwić poruszanie się użytkowników po serwisie, mogą być generowane automatycznie przez skrypty. Ponadto nie muszą prowadzić do wszystkich podstron witryny, gdyż użytkownik nie koniecznie będzie zainteresowany całą tematyką serwisu. Ważne jest aby umożliwić użytkownikom dotarcie do interesujących treści przy możliwie najmniejszej ilości kliknięć. Biorąc pod uwagę użytkowników, czasem celowo zmniejsza się ilość linków aby nie rozpraszały i nie pozwalały wyjść ze strony. Przykładem mogą być strony zapisu na newsletter, strony zakupu, strony produktowe, które z reguły nie posiadają, lub posiadają niewiele,  linków zachęcających do opuszczenia strony.

 

Prawidłowe linkowanie wewnętrzne korzystne dla robotów i użytkowników

 

Jeśli strona posiada bardzo dużo podstron i artykułów, warto stworzyć mapę strony, która zawiera odnośniki do wszystkich podstron. Będzie to pomocne zarówno dla użytkowników jak i dla robotów indeksujących. Mapa strony może być wykonana jako plik xml dla Google albo jako podstrona hmtl z wylistowanymi podstronami. Podstrona z linkami do wszystkich podstron bardzo ułatwia użytkownikowi znalezienie interesującej go treści. Google może ją jednak potraktować jako zbiór linków i nadużycie. Zdania specjalistów od SEO są tu podzielone. Niektórzy twierdzą, że takie strony są niekorzystne i powinno się ograniczać ilość linków.

 

Linki do podobnych wpisów na blogach lub podobnych produktów w sklepach, zachęcają użytkownika do obejrzenia innych podstron. Ponadto w sklepach internetowych mogą zachęcić klienta do zakupu podobnych produktów lub produktów uzupełniających. Popularnym narzędziem używanym przez sklepy internetowe jest wylistowanie jakie produkty dokupili klienci, którzy kupili lub tylko oglądali dany produkt.

 

Specjaliści w dziedzinie SEO uważają, że dla algorytmu Google liczy się tylko pierwszy link. Oznacza to, że Google bierze pod uwagę tylko pierwszy napotkany link. Z kolei PageRank strony jest dzielony pomiędzy wszystkie linki znajdujące się na stronie, co pomniejsza jej moc. Biorąc to pod uwagę, należy zadbać o to, aby pierwszy link był wartościowy, zawierał dobrze dobrany anchor tekst z odpowiednimi słowami kluczowymi. Ponadto należy ograniczyć linki identyczne na jednej stronie to znaczy linki prowadzące do tego samego adresu url. Przykładem mogą być blogi, gdzie zarówno tytuł, miniaturka, jak i czasem zajawka tekstu mają link prowadzący do tego samego adresu czyli do całego artykułu. Warto tak ustawić kod html aby połączyć te linki w jeden.

 

Google szczególnie ceni linki otoczone treścią i znajdujące się wewnątrz artykułu. Dlatego też dobrą praktyką w celu pozycjonowania, jest polinkowanie starych artykułów z nowymi. Oznacza to, że tworząc nowy artykuł warto dodać w jego treści link do starszego artykułu. Oczywiście artykuły powinny być zbieżne tematycznie.

 

Anchor tekst

Anchor tekst oznacza tekst, do którego dołączony jest link. Z reguły używa się tu słów lub fraz kluczowych przydatnych do pozycjonowania strony. Warto tak zbudować odnośniki, aby zawierały słowa kluczowe lub ich synonimy zamiast nic nie znaczących dla pozycjonowania odnośników typu “kliknij”, “czytaj więcej”.

 

Anchor tekst “czytaj więcej” ma również taką wadę, że nic nie mówi robotowi indeksującemu na temat podstrony, na którą wchodzi. W tym przypadku Google będzie miało problem z przypisaniem podstrony do słów kluczowych w wyszukiwarce. Anchor “czytaj więcej” występuje najczęściej na blogach lub stronach mających dużo treści.  Na stronie głównej lub stronie kategorii znajdują się tylko zajawki artykułów, które można przeczytać w całości po kliknięciu na link. Ma to swoje uzasadnienie. W przeciwnym wypadku strona byłaby bardzo długa. Poza tym zajawki ułatwiają czytelnikom wybranie artykułów, które ich interesują. Dobrym sposobem linkowania do całości artykułów jest link pod tytułem artykułu, zdjęciem będącym miniaturką lub leadem tekstu.

 

Korzystanie ze słów kluczowych w linkach niesie za sobą niebezpieczeństwo nadmiernego nasycenia strony słowami kluczowymi. Google może uznać to za nieetyczne SEO i naruszenie zasad dla webmasterów i w konsekwencji nałożyć filtr. Aby tego uniknąć należy jak najbardziej dywersyfikować słowa i frazy kluczowe, przez korzystanie z synonimów, odmian wyrazów.

 

template monster


Profesjonalny Hosting


4 Comments
  1. Dzięki za pomocny i merytoryczny artykuł. Linkowanie wewnętrzne jest niemiernie ważne jesli chcemy utrzymać użytkownika na stronie. A jak wiadomo, czas spędzony na stronie ma teraz bardzo dużą wartość w kontekście SEO 😉

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *