Promowanie witryny niezgodne z wytycznymi Google.

Promowanie witryny niezgodne z wytycznymi Google.

Właściciele witryn internetowych nie chcą czekać, aż ich strona czy sklep internetowy staną się popularne w naturalny sposób. Jeśli strona zawiera wartościowe treści, użytkownicy sami dodają linki do niej na swoich stronach lub popularyzują ją na mediach społecznościowych. Jest to jednak proces długotrwały, dlatego też istnieją sposoby szybszego uzyskania lepszych pozycji na stronach wyników wyszukiwania. Większość użytkowników wchodzi na strony internetowe przez wyszukiwarki, z których najpopularniejsza jest wyszukiwarka Google.

 

Wyszukiwarki ustalają pozycję strony w wynikach wyszukiwania głównie według słów kluczowych znajdujących się w treści strony oraz według linków przychodzących. Są to tylko ogólne wytyczne, gdyż algorytm wyszukiwawczy jest tajny w celu uniknięcia manipulowania.

 

Właściciele stron lub firmy pozycjonujące starają się przyspieszyć proces spopularyzowania strony i nie zawsze posługują się metodami, które budzą zaufanie. Naturalne metody przyciągania oglądających polegają na wzbogacaniu serwisu w nowe, wartościowe dla użytkownika treści. Natomiast metody szybkiego i nieetycznego pozycjonowania, sprawiają, że w wynikach wyszukiwarek, na wysokich pozycjach pojawiają się strony, które nie przynoszą oglądającym pożądanych przez nich informacji. Dlatego wyszukiwarki starają się wykryć nieetyczne działania i odpowiednio karać strony, które je popełniają.

 

Google stosuje kary wobec stron łamiących zasady i prezentujących niewartościowe dla odwiedzających treści. Karą może być “ban” czyli całkowite usunięcie strony z wyników wyszukiwania. Lżejszą karą jest “filtr” czyli spadek strony w wynikach wyszukiwania po wpisaniu określonych słów lub fraz kluczowych. Jeśli strona otrzymała karę od Google musi zostać poprawiona według wskazówek dla webmasterów. Jednak niektórzy właściciele stron notoryczne popełniają te same błędy i łamią wskazówki Google. Jednym ze sposobów zmanipulowania wynikami wyszukiwania jest ustawienia atrybutu “nofollow” na linkach reklamowych, które powodowały filtr Google. Po zdjęciu filtra usuwają “nofollow” z linków.

 

Treści generowane automatycznie

Jednym ze sposobów szybkiego rozszerzenia strony o teksty ze słowami kluczowymi, jest wygenerowanie ich automatycznie. W skutek tego, na stronach pojawiaj się teksty mało wartościowe, a nawet zupełnie nieczytelne. Automat może pobierać teksty z innych strony lub z kanałów RSS, następnie przemieszać je, zaopatrzyć w synonimy, zmodyfikować i wstawić na stronę. Użytkownik wchodzący na taką stronę otrzymuje teksty, w których nie ma żadnych wartościowych informacji.  Stanowią one zbitek słów kluczowych, które mają przyciągnąć roboty indeksujące.

Do automatycznego generowania treści zaliczają się również teksty przetłumaczone przez automatyczne translatory. Jeśli taki tekst nie został sprawdzony i poprawiony przez człowieka i opublikowany na stronie, wyszukiwarka może uznać go za wygenerowany automatycznie. Dlatego też specjaliści od SEO nie zalecają korzystania z automatycznych translatorów na wielojęzycznych witrynach internetowych. Automatyczne translatory dość dobrze radzą sobie z tłumaczeniem i wygenerowany tekst jest  czytelny dla użytkownika, którzy nie miałby możliwości go przeczytać jeśli nie zna danego języka. Jednak przed umieszczeniem na stronie należy taki tekst sprawdzić i poprawić.

 

Ukryte przekierowanie strony lub strony przejściowe

Przekierowanie jest niezbędne jeśli strona została przeniesiona pod inny adres. W takim przypadku pod starym adresem url umieszcza się stronę z przekierowaniem. Niekiedy jednak strony z przekierowaniem tworzy się w celu zmylenia robotów indeksujących..

 

Jeśli strona przekierowuje użytkownika do strony zawierającej treści inne niż wyszukiwane w wyszukiwarce, Google traktuje to jako naruszenie wskazówek dla webmasterów. W takim przypadku użytkownik ogląda zupełnie inną stronę niż ta, którą znalazł w wynikach wyszukiwania.

 

Ponadto strona przekierowująca zwykle nie zawiera treści przydatnych dla użytkowników, dlatego uznawana jest przez Google za niewartościową.

 

Ze stronami przejściowymi mamy do czynienia wtedy gdy wiele domen i sub-domen prowadzi do jednej witryny. Podobnym przypadkiem są strony stworzone tylko po to aby przeprowadzić użytkownika na inne strony. Strony przejściowe mogą generować pojawianie się w wynikach wyszukiwania wielu podobnych stron, dlatego też tworzenie ich jest uznawane za naruszenie zasad Google.

 

Systemy wymiany linków

Linki pozycjonujące czyli przekazujące PageRank powinny być dodawane do strony naturalnie. Na przykład jeśli komuś spodobał się artykuł, umieszcza na swojej stronie link do tego artykułu. Takie linki, szczególnie umieszczone wewnątrz tekstu, są bardzo wartościowe.

 

Ponieważ linki przychodzące wpływają na PageRank witryny, właściciele stron i pozycjonerzy znaleźli szereg sposobów na zwiększanie ich ilości. Google uznaje takie sposoby zdobywania linków za naruszenie zasad.

 

Nowe linki można zdobywać w sposób nieetyczny przez kupowanie ich lub wymianę produktów lub usług w zamian za umieszczenie linków. Innym sposobem jest umieszczanie dużej ilości wpisów gościnnych na blogach lub  artykułów sponsorowanych, które zawierają dużo linków ze słowami kluczowymi jako anchor tekst.

Powstały systemy wymiany linków polegające na umieszczaniu linków wzajemnie na wielu stronach uczestniczących w takim systemie. Za naruszenie zasad uważane jest również korzystanie z programów, które automatycznie dodają linki.

 

Google uważa za sztuczne, linki umieszczane w stopce strony, linki w podpisie na forach internetowych, linki w komentarzach na blogach oraz linki prowadzące do stron z katalogami.

 

Linki reklamowe powinny mieć ustawiony atrybut “nofollow” aby nie przekazywały PageRank reklamodawcy. Takie linki nie naruszają zasad uznawanych przez Google.

 

Maskowanie

Polega ono na pokazywaniu innych treści na stronie użytkownikom a innych wyszukiwarkom. Przykładem mogą być skrypty, które wstawiają na stronę wiele słów kluczowych, kiedy jest ona przeglądana przez roboty wyszukiwarki.

Maskowanie jest uznawane przez Google za naruszenie zasad, gdyż pokazuje użytkownikom inne wyniki wyszukiwania niż oczekiwali.

 

Nadmierna ilość słów kluczowych na stronie

Uznaje się, ze tekst powinien zawierać około 1.5% słów kluczowych. Oznacza to 2-3 słowa kluczowe w tekście mającym 200 słów. Niektórzy właściciele stron zwiększają te liczby i nadmiernie nasycają teksty słowami kluczowymi. Innym sposobem jest umieszczanie na stronach długich list słów kluczowych.

 

Jednym ze sposobów nasycenia strony słowami kluczowymi, tak aby nie przeszkadzały odwiedzającym, jest ukrywanie tekstu. Można to zrobić przez manipulację stylami css tak aby tekst był w tym samym kolorze co tło lub miał bardzo małą i nieczytelną czcionkę. W takim przypadku użytkownik uznaje, że strona jest ciekawa i wartościowa, nie wiedząc, że w jej źródle znajdują się ukryte słowa kluczowe lub linki.

Google uznaje takie działania za naruszenie zasad.

 

Programy partnerskie

Udział w programach partnerskich oznacza sprzedaż produktów lub usług innej firmy w zamian za prowizję. Właściciele stron zarejestrowani w programach partnerskich wstawiają na swoje strony linki do produktów, opisy, reklamy. Jeśli klient zakupi dany towar za pośrednictwem danej strony, jej właściciel otrzymuje prowizję.

Samo uczestnictwo w programach partnerskich nie stanowi naruszenia zasad Google. Jednak wielu właścicieli stron idzie na łatwiznę. Budują strony specjalnie pod programy partnerskie i umieszczają na nich same reklamy, linki do zakupu oraz opisy produktów skopiowane bezpośrednio ze stron producenta. Niektóre programy partnerskie oferują wtyczki, które automatycznie generują strony produktowe  ściągającd opisy produktów ze strony programu partnerskiego. W ten sposób w sieci istnieje bardzo dużo stron o takiej samej treści. Google uznaje, że strony zawierające wyłącznie treść związaną z programami partnerskimi, nie przekazują użytkownikom dodatkowej wartości. Dlatego też takie strony nie będą zajmować wysokich pozycji w wyszukiwarkach.

 

Tworząc stronę w celu zarabiania na programach partnerskich należy zadbać o stworzenie dodatkowych, wartościowych treści, które będą przydatne dla użytkowników. Warto zastanowić się, dlaczego użytkownik miałby kupować produkty za pośrednictwem tej strony a nie bezpośrednio ze strony producenta. Aby zachęcić użytkownikom warto przedstawić im porady dotyczące produktów, recenzje i opinie oraz oryginalne artykuły na ich temat. Dobrym sposobem zachęcenia użytkowników do odwiedzania strony jest stworzenie społeczności, która będzie dzielić się opiniami, komentarzami i dyskusjami na temat produktów danego programu partnerskiego. Wzbogacenie strony w oryginalne i ciekawe treści nie tylko pozwoli zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce, lecz także przyciągnie wielu użytkowników, a co za tym idzie zwiększy ruch na stronie.

 

Podobnie jak w przypadku stron utworzonych dla programów partnerskich, także strony, które kopiują cudze treści, nie znajdą uznania Google. Pomijając sprawę łamania praw autorskich, Google stara się, aby sieć nie była zapychana powielanymi materiałami. Dlatego stara się wyłapać strony posiadające zduplikowaną treść. Niektórzy właściciele stron starają się wzbogacić ich treść   przez kopiowanie materiałów z innych witryn. Nawet jeśli są to materiały wartościowe, nie wnoszą niczego nowego, gdyż użytkownik może  skorzystać z tych materiałów na stronie macierzystej.

 

Budowanie witryny w oparciu o bezwartościowe treści lub promowanie jej nieetycznymi metodami może wydawać się kuszące, gdyż obiecuje szybki efekt w postaci wysokich pozycji w wyszukiwarce. Jednak długofalowo takie działanie nie przynosi żadnej korzyści. Prędzej czy później takie działania zostaną wykryte i strona narazi się na kary od Google. Ponadto czas i środki przeznaczone na nieetyczne działania mogły być wykorzystane na rozbudowę serwisu, która będzie procentowała na przyszłość.

 

responsive_wp_728x90


Profesjonalny Hosting


6 Comments
  1. Bardzo wygodne zestawienie. Niektóre rzeczy to absolutne podstawy, ale o niektórych zdarza się zapomnieć najlepszym (nadmiar słów kluczowych).

  2. A może mi doradzisz jak można wypromować sklep modelarski, który jest sklepem internetowym? Ostatnio zacząłem prowadzić kampanie na Facebooku, ale nie do końca jestem przekonany, że to się sprawdzi. A co Ty sądzisz? Z chęcią posłucham rady fachowca 🙂

  3. Niby wszystko jasne, że generowane treści są be. Ale i przy ręcznie pisanych trzeba uważać, ostatnio kupowałem przez jeden ze sklepów z tekstami i przy weryfikacji wyszło mi, że to już wcześniej gdzieś opublikowany tekst – trzeba nawet takie rzeczy kontrolować i zgłaszać reklamację. A samemu masy tekstów nie da się napisać, bo życie za krótkie 🙂

  4. “Naturalne metody przyciągania oglądających polegają na wzbogacaniu serwisu w nowe, wartościowe dla użytkownika treści. Natomiast metody szybkiego i nieetycznego pozycjonowania, sprawiają, że w wynikach wyszukiwarek, na wysokich pozycjach pojawiają się strony, które nie przynoszą oglądającym pożądanych przez nich informacji.”
    Pozycjonowanie nie jest tylko czarne i białe 😉 Są techniki pośrednie, przy zastosowaniu których nadal zapewnia się wartościowe materiały, ale aby były one czytane, trzeba zadbać także o ich linkowanie.

    Grzegorz, co to za sklep? W przypadku serwisów pośredniczących w zleceniu copywritingu nie miałam takich problemów, chociaż prewencyjnie zdarza mi się sprawdzać, czy nie są kopiowane.

  5. Szkoda tylko, że firmy pozycjonujące zazwyczaj stawiają na ilość linków, zamiast dostarczanie treści przydatnych dla użytkowników. Posługując się systemami eCRF zamieszczają niskiej jakości tekstów, napisanych typowo pod wyszukiwarki. Z tego powodu coraz trudniej w Internecie trafić na merytoryczne artykuły, spełniające założenia marketingu treści.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *