Jak poprawić współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Jak poprawić współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Z pojęciem współczynnika odrzuceń (bounce rate) spotykamy się w statystykach strony lub Google Analitics. Współczynnik odrzuceń oznacza procentową ilość odsłon lub wizyt, po których odwiedzający nie idzie dalej lecz opuszcza stronę. Działania czynione na stronie przez użytkownika nie są liczone i nie wpływają na współczynnik odrzuceń. Bierze się tu pod uwagę tylko przejście na inny adres czy to wejście na podstrony, link czy też opuszczenie strony przez przyciśnięcie “wstecz” w przeglądarce.

Współczynnik odrzuceń obliczany jako procent ilości wyjść z witryny bez przechodzenia dalej podzielonej przez ilość wszystkich wejść na stronę.

 

Wysoki współczynnik jest niekorzystny, gdyż oznacza, że odwiedzający szybko wychodzą ze strony lub nie znajdują na niej nic ciekawego. Dlatego też należy starać się aby współczynnik odrzuceń utrzymany był na niskim poziomie.

 

Nie należy mylić współczynnika odrzuceń ze współczynnikiem wyjść. Współczynnik wyjść oznacza ilość wyjść ze strony na przykład po przejrzeniu paru podstron. Współczynnik odrzuceń podnosi się wtedy, gdy użytkownik opuszcza stronę po wejściu na nią bez przechodzenia na podstrony w tej samej witrynie.

 

Sytuacja nie jest tak prosta jak się wydaje. Użytkownik może wejść na wartościową stronę, przeczytać interesujące go informacje i ją opuścić. Wizyta, kiedy użytkownik nie wchodzi dalej na podstrony, będzie zwiększała współczynnik odrzuceń. Taka wizyta zostanie uznana za nieudaną wizytę niezadowolonego użytkownika. Google może potraktować taką stronę jako niewartościową, mimo że posiada ona pożyteczne dla oglądających informacje. Z drugiej strony nie można obejść tego problemu tworząc strony intro lub strony wstępne, z których użytkownik wchodzi na właściwą stronę. Takie działanie Google uzna, że tworzenie niepotrzebnych stron przekierowujących.

 

Współczynnik odrzuceń nie mierzy czasu przebywania użytkownika na stronie. Nie bierze też pod uwagę, że użytkownik znalazł wartościowe informacje, przeczytał je i opuścił stronę. Dzieje się tak często na blogach. Niektóre blogi prezentują na stronie głównej całe artykuły zamiast zajawek. W takim przypadku użytkownik spędzi wiele czasu czytając je. Mimo to współczynnik odrzuceń wzrośnie jeśli po przeczytaniu odwiedzający opuści stronę.

 

Współczynnik odrzuceń ma największe  znaczenia dla stron, gdzie spodziewamy się od użytkownika wykonania jakichś akcji. Mogą to być strony sprzedażowe, strony sklepowe,  strony landing page z formularzem lub strony zawierające dużo treści, którą użytkownik powinien przeczytać.

 

Przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń

 

Jak wspomniano wyżej przyczyną wysokiego współczynnik odrzuceń niekoniecznie musi być niska jakość strony. Jednak istnieją czynniki, które zniechęcają odwiedzających do dalszego przeglądania strony i wchodzenia na podstrony.

 

Nie trzeba nikogo przekonywać, że wartościowa treść wpływa na niski współczynnik odrzuceń. Użytkownik, który szuka określonych informacji, nie będzie zadowolony jeśli trafi na katalog linków lub spamerskie artykuły będące zbitkiem przemieszanych słów. Podobnie rzecz się ma ze stronami, które zawierają same reklamy lub linki do programów partnerskich bez unikalnej treści.

 

Szczególnie duży współczynnik odrzuceń może być spowodowany nieprawidłowym pozycjonowaniem strony. Jeśli użytkownik wpisuje w Google poszukiwaną frazę, oczekuje wyników spójnych z tym, co wpisał. Niestety błędy w pozycjonowaniu mogą spowodować, że otrzyma strony, które nie zawierają oczekiwanych treści lub dotyczą czegoś innego. Po wejściu na taką stronę użytkownik będzie poirytowany i szybko ją opuści.

 

Dzieje się tak bardzo często w wyniku pozycjonowania na bardzo ogólnikowe i szeroko pojęte frazy na przykład “produkt x sklep”. W takim przypadku współczynnik odrzuceń będzie bardzo duży.

 

Dobrym rozwiązaniem jest pozycjonowanie stron na maksimum 3 niszowe frazy kluczowe. W ten sposób użytkownik dostaje dokładnie takie wyniki jakich oczekiwał.

 

Często użytkownicy szukając określonej informacji przeglądają wiele stron i wtedy liczy się pierwsze wrażenie. Dobrze jest jeśli strona wygląda na pierwszy rzut oka profesjonalnie. Oznacza to ładny, estetyczny motyw, zgodny z nowymi trendami. Użytkownik nie musi znać się na najnowszych trendach webdesign i wiedzieć jakie gadżety są akurat modne. Lecz oglądając wiele stron łatwo zauważy strony wyglądające staro i sprawiające wrażenie wykonanych wiele lat temu. Użytkownicy nie będą mieli zaufania do takich stron, gdyż mogą się obawiać, że firma dawno nie istnieje lub nie jest godna zaufania.

Dlatego bardzo ważna jest dbałość o estetyczny, nowoczesny wygląd stron. Oznacza to, że warto co jakiś czas modernizować stronę i zmieniać jej wygląd zewnętrzny.

 

Strony stworzone w technologii Flash będą miały bardzo duży współczynnik odrzuceń. Dzieje się tak dlatego, że w czasie przeglądania użytkownik otwiera różne elementy strony zaś adres url zostaje ten sam. Dla Google oznacza to, że użytkownik jest cały czas na tej samej stronie. Podobnie dzieje się, gdy treść strony jest generowana przez skrypt przy użyciu technologii Ajax. Wtedy również użytkownik ogląda różne treści na tej samej stronie. W tych przypadkach współczynnik odrzuceń może osiągnąć nawet 100%.

 

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń

Prostym rozwiązaniem jakie się nasuwa w takim przypadku jest taka budowa stron aby na witrynie istniały podstrony a użytkownicy chętnie na nie wchodzili.

 

Samo menu strony nie koniecznie zachęca oglądającego do pójścia dalej. Jednak powinno być tak zbudowane aby nie wprowadzać użytkownika w błąd. Menu powinno być jak najbardziej intuicyjne i zrozumiałe tak aby użytkownik łatwo znajdował interesujące go treści.

 

Dobrą zachętą do odwiedzenia podstron jest prezentowanie podobnych artykułów. Na blogu WordPress można zainstalować wtyczkę Yet Another Related Posts, która pod każdym wpisem będzie wyświetlała artykuły na podobny temat. Podobnym rozwiązaniem jest generowanie pod artykułem w sklepie linków do produktów, które dodatkowo kupili klienci oglądający lub kupujący dany produkt.

 

Ważna jest taka budowa menu strony aby zachęcić użytkownika do poruszania się po niej. Dobrym rozwiązaniem są linki do starszych i nowszych artykułów. Przydaje się również linkowanie wewnątrz treści artykułu.

 

Ważnym czynnikiem jest również szybkość ładowania się witryny. Użytkownicy często zniechęcają się długim oczekiwaniem i opuszczają stronę, nawet nie czekając na jej załadowanie.

 

Współczynnik odrzuceń a optymalizacja strony

 

Współczynnik odrzuceń sam w sobie nie jest kluczowym miernikiem popularności strony. Obecnie użytkownicy szukają konkretnych informacji, nie zaś czytają strony i przeglądają je. Użytkownik wpisuje szukaną frazę w Google, a następnie wchodzi na strony wyszukane na daną frazę. Przeczyta znalezione artykuły i opuści strony. Nie jest więc zainteresowany przeglądaniem   strony jako takiej czy czytaniem blogów. Coraz rzadziej występuje też zjawisko czytania blogów jak gazety lub książki. Szukamy konkretnego artykułu. Taka wizyta będzie zwiększała współczynnik odrzuceń, nawet jeśli artykuł był ciekawy i wartościowy.

 

Współczynnik odrzuceń nie powinien stanowić podstawy działań optymalizacyjnych. Celem posiadania strony jest przede wszystkim zwiększenie dochodów firmy. Jeśli użytkownicy wykonali pożądane czynności na stronie, na przykład zakup, wypełnienie formularza czy zapis na listę adresową, i opuścili ją, nie ma konieczności inwestowania w poprawienie współczynnika odrzuceń.

 

Ważne jest aby znać typowy współczynnik odrzuceń dla danego rodzaju strony aby wiedzieć czy się niepokoić czy nie. Największy współczynnik odrzuceń mają tzw. landing page, czyli strony gdzie użytkownik ma wykonać jakąś czynność. Po niej nie musi już przechodzić gdzieś i opuszcza stronę. Są to strony sprzedażowe, strony produktu w sklepach itp. Podobnie wysoki współczynnik odrzuceń mają strony zapisujące na newsletter.

Również wysoki współczynnik odrzuceń mają strony wysoko wypozycjonowane w Google.

Dla tych stron wysoki współczynnik nie powinien niepokoić.

 

Z kolei niskim współczynnikiem odznaczają się strony portalowe, strony pomocy, strony sklepowe. Wysoki współczynnik powinien w takim przypadku skłonić właściciela strony do działań mających na celu poprawę strony.
Współczynnik odrzuceń nie jest   główną sprawą, którą należy się zająć przy optymalizacji strony. Jednak stanowi on wskaźnik, że użytkownicy nie są całkowicie zadowoleni z zawartości strony. Dlatego też warto poczynić działania celem poprawy go.

template monster


Profesjonalny Hosting


3 Comments
  1. Chyba wyczerpałaś w tym artykule temat współczynnika odrzuceń. Napisałaś to w sposób bardzo jasny i zrozumiały. Super artykuł.

  2. W przypadku blogów lub stron portalowych warto pomyśleć o zmianie kodu Javascript lub zainstalowaniu wtyczki, która po 10 sek obecności użytkownika na stronie wyśle sygnał do bota, że wystąpiła jakaś interakcja na stronie.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *